פרשת אחרי מות מתחילה בתיאור עבודותיו של הכהן הגדול ביום הכיפורים. כחלק מעבודתו, הכהן הגדול צריך לקחת שני שעירים. אחד יוקרב כקרבן חטאת, והשעיר השני ישולח למדבר – לעזאזל. הדרך בה מחליטים איזה מהשעירים ילך לאיזה עבודה הוא על ידי הגרלה, וכך כתוב בפרשה:

"ונתן אהרן על שני השעירם גרלות גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל"

[ויקרא טז, ח]

הדרך בה הפסוק מנוסח יוצרת הקבלה בין הקורבן לה' לבין השעיר השני, כך שניתן להסיק מפסוק זה באופן מוטעה כי חלילה יש ישות אחרת לה ניתן להקריב את הקורבן. קורבן אחד מוקרב לה' והקורבן השני לישות האחרת – עזאזל. ואלמלא מקרא כתוב לא היה ניתן לאומרו.

האבן עזרא נדרש לשאלה זאת וכותב כך:

"ואמר רב שמואל, אעפ"י שכתוב בשעיר החטאת שהוא לשם, גם השעיר המשתלח הוא לשם, ואין צריך, כי המשתלח איננו קרבן, כי לא ישחט, ואם יכולת להבין הסוד שהוא אחר מלת עזאזל תדע סודו וסוד שמו, כי יש לו חברים במקרא. ואני אגלה לך קצת הסוד ברמז בהיותך בן שלשים ושלש תדענו"

האבן עזרא פותח בדבריו של רב שמואל. רב שמואל טוען את הטענה הפשוטה לפיה גם השעיר שהולך לעזאזל הוא לה'. אך האבן עזרא אומר שאין צורך בדבריו של רב שמואל, כלומר, אין צורך באמירה כי השעיר הוא לה'. הנימוק לאמירה זאת היא שהשעיר איננו קורבן כי אינו נשחט. כנראה שכוונתו של האבן עזרא היא לפתור את בעיית העבודה הזרה, השעיר איננו קורבן כך שהלכתית גם אם עבודה זאת אינה לה' היא לא עבודה זרה. אולם, גם אם מהצד ההלכתי אין כאן בעיה, לא מובן מדוע התורה מצווה על עבודה כלפי ישות אחרת.

אמנם האבן עזרא לא מספק תוכן חיובי שיסביר את עבודת שעיר המשתלח, אבל הוא אומר שהמפתח להבנת עבודה זאת טמון במילה עזאזל. מעבר למפתח האבן עזרא מוסיף רמז ואומר שמי שיגיע לגיל שלושים ושלוש ידע את הסוד הזה. אולם למרות כל הרמזים עדיין קשה להבין למה האבן עזרא מתכוון.

הרמב"ן מעיד על האבן עזרא שהוא נאמן רוח ועל כן שומר את הסוד לעצמו, אך הוא עצמו רכיל, ויחשוף את הסוד כיוון שהוא מופיע בחז"ל במקומות רבים. הוא אומר שהרמז של האבן עזרא הוא הפניה שלושים ושלושה פסוקים קדימה לפסוק "ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירם אשר הם זנים אחריהם". פסוק זה סוגר את איסור ההקרבה בבמות, ואומר שאחד ההשלכות של חוסר ההקרבה הבמות זה מיעוט בהקרבת קורבנות לכל מיני שדים.

אלא שפיתרון רמז זה עוד לא מקרב אותנו להבנה של מהו אותו סוד המסתתר מאחורי עבודת השעיר לעזאזל. על כן, הרמב"ן מפנה אותנו למדרש המופיע בפרקי דרבי אליעזר המספר על כך שהשטן מבקש רשות מה' לשלוט בעם ישראל, וה' מגביל את השליטה הזאת ליום הכיפורים, בתנאי שלעם ישראל יש חטא. על כן, עם ישראל משחדים את השטן ומביאים לו שעיר לעזאזל. שוחד זה גורם לכך שגם השטן מגיע ומסנגר על עם ישראל והם זוכים בדין.

עולה ממדרש זה שהשטן מקבל שליטה בעם ישראל ביום כיפור, במידה ויש בהם חטא. הדרך בה עם ישראל מתמודד עם הבעיה הזאת הוא מתן שוחד לשטן. שוחד זה הוא השעיר המשולח למדבר. אם כן מוטל עלינו לברר מה הכוונה בכך שהשטן מקבל שליטה בעם ישראל ביום כיפור, ואיך עבודת השעיר מתקשרת לכך?

ביום הכיפורים האדם עומד בפני הקב"ה וצריך לתת דין וחשבון על מעשיו. ההסתכלות אחורה על מה שקרה בשנה האחרונה יכולה להביא את האדם לכדי יאוש במידה ויש בו חטא. הוא רואה כמה חטאים יש לו, כמה הוא רחוק מאיפה שהיה רוצה להיות, ומתוודה על כך שוב ושוב. תחושת הייאוש המשתלטת עליו היא שליטתו של השטן.

על מנת להסביר כיצד השוחד שיש בעבודת שעיר המשתלח פותר את הבעיה שהצגנו הרמב"ן ממשיל משל. האדון מארגן סעודה ומבקש מאחד הסועדים שיתן מתנה לעבד, כי גם לעבד מגיע להנות בסעודה, אבל לא מכבודו של האדון לתת מתנה לעבד בעצמו.

בפשטות, האדון הוא הקב"ה, האורח הוא עם ישראל והעבד הוא השטן. הקב"ה אומר לעם ישראל לתת מתנה לשטן, כי גם השטן הוא עבד שלו. בדרך זאת עם ישראל מגיע לשתי הבנות. ההבנה האחת היא עצם קיומו של השטן. יש רוע בעולם, וכשהם חוטאים זה לא אומר שהם עצמם רעים. אך מעבר לזה השטן הוא גם שליחו של הקב"ה. היצר המושך את האדם לעשות מעשים רעים, גם הוא מרצונו של הקב"ה, וגם לו יש צדדים טובים.

שלוש מאות שישים וארבעה ימים בשנה אנחנו מנסים להיאבק ברע. לפעמים מצליחים יותר ולפעמים פחות. אבל דווקא ביום כיפור ראוי שנבוא ונגיד יש רע בעולם! כשנפלנו וחטאנו זה לא היה כי אנחנו רעים, אלא כי יש רע בעולם וגם הוא מעת הקב"ה. אמירה כזאת לא יכולה לבוא מהקב"ה אלא דווקא אנחנו צריכים לומר אותה, כיוון שאנחנו אלו שצריכים להכיר בכך שהחטא שנעשה לא נבע מכך שרצינו לעשות נגד רצונו של ה', אלא שיש כוח חזק שמשך אותנו לשם.

החשיבות שיש בהכרה הזאת הוא קודם כל האפשרות של האדם להבין שהוא לא מקולקל מיסודו ויכול לחזור בתשובה. המדרש מוסיף ומחדש כי זה יכול להיות גם הטיעון של עם ישראל בדין בפני הקב"ה. השטן שנהפך לו לסניגור. אך מעבר לכך, אולי ניתן להשתמש בהבנה הזאת גם כדי לראות איפה אותם כוחות רעים משפיעים עלי, איפה אני נופל, ומתוך כך להביא את הבעיה ומשם להגיע לפיתרון.

עשוי לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *