מתודולוגיה תלמודית, הכיצד?! הרי אם באמת הייתה דרך ישרה בה האדם יכול ללמוד את דברי הגמרא מדוע לא מסבירים אותו לכל התלמידים לפני תחילת לימודם? בנוסף, אם קיימת דרך נכונה, מדוע ישנן כל כך הרבה מחלוקות לגבי האמור כמעט בכל מקור יהודי?
נידרש לשאלות בסדר הפוך. הרמב"ן בהקדמה שלו לספר מלחמות ה' מסביר לגבי אופיו של לימוד התורה. הוא מנגיד בין המתמטיקה בה יש ראיות גמורות והוכחות חותכות לבין ניתוח הטקסטים שעושים פרשני התלמוד. נמצא אפוא שניתן להגיע מכל סוגיה למסקנות שונות, וכמעט אף פעם לא ניתן להכריע באופן חותך אלו מהמסקנות היא המדויקת ביותר.
מסתבר שאם כל אחד מהפרשנים למד את הגמרא באותה הצורה, הם יגיעו למסקנה דומה. על כן המחלוקות נובעות מהנחות יסוד שונות, שאנו כלומדים נזקק תוך כדי הלימוד, ומדרכים שונות בהן ניתן לקרוא את הגמרא ולנתח אותה.
אולם אם באמת הדברים כך, ואין אפשרות להשיג מסקנה חותכת מפרשנות של מקור, כיצד אנו יכולים ללמוד את המקורות ולהעלות מסקנות להלכה? חשש זה עולה בקרב הרבה מהמפרשים והפוסקים. הטיב לנסח זאת רבי אריה לייב הלר, בעל קצות החושן, בפרשנותו את הוויכוח המופיע במדרש בין הקב"ה למלאכים על השאלה האם לברוא את העולם. טענת המלאכים שהקב"ה מבזה את התורה שלו, כיוון שהאדם לא יכול להשיג את האמת בתורה, והאדם מנוע בשכלו מלהגיע אל האמת, כך שהפרשנות השגויה מוכרחת.
אמנם, אם טענת המלאכים מעוררת חיל ורעדה ביחס לאפשרות לגשת לתורה, תשובתו של הקב"ה מסבכת את העניינים פי כמה וכמה. הקב"ה אומר שאין רצונו באמת השמיימית, אלא באמת הצומחת מן הארץ, המוסכמת על החכמים. אם כך מלכתחילה איננו יכולים לכוון אל האמת, והאמת אינה הדבר הרצוי, אז מה אנו אמורים לעשות?
התשובה לכך היא המסורת. מוטל על הלומד לראות מה עשו רבותינו, איך הם למדו וקראו את המקורות, ולנסות לראות איך ניתן ליישם את השיטות הללו במקומות אחרים, ואיך ניתן ללמוד כך גם את דבריהם הם. מעבר ללימוד תוכן הדברים, צריך גם להבין את דרכי החשיבה, ועל ידי כך להפנים את הלוגיקה הבית מדרשית. הקצות שם סימן לכך שהאדם אומר דברי אמת כשהוא רואה שהוא מצליח לכוון כמה פעמים לקושיות ותירוצי הגמרא והראשונים, כלומר מצליח לשחזר את מה שהם עשו.
מלאכה זאת איננה פשוטה, והיא כרוכה בהבנה עמוקה של דברי הגמרא והמפרשים, אך שכרה בצידה. היא מכניסה את האדם לבית המדרש. הוא לא עוד צופה המסתכל מן החוץ אלא הוא אחד מן החכמים, וכמו שהתוספות למד את הגמרא ודן בדבריה, כך גם הוא לומד את דברי התוספות.
נסיים בתפילה לבורא עולם שיעזור ויכוון אותנו בלימוד, שזו היא גם המתודה הראשונה והכי חשובה.