פרשת וישלח היא הפרשה האחרונה בה יעקב הוא הדמות הבולטת. הנושא המרכזי בפרשה זאת הוא חזרת יעקב לארץ ישראל, ומפגשו המחודש עם עשיו. תחילת הפרשה מתארת את ההכנות למפגש, ולאחריהן גם את מלחמתו של יעקב במלאך והמפגש המתוח עם עשיו. אחר מכן מתוארת השתקעותו של יעקב בסוכות ובשכם. בשלב זה הפרשה מספרת על חטיפת דינה בת יעקב לשכם, והרס שכם על ידי שמעון ולוי. בתום הסיפור הזה ה' מצווה את יעקב לקיים את נדרו ולהקים בית -לוהים בבית אל. משם יעקב נוסע לבית לחם ובדרך נולד לו בן נוסף – בנימין, אך רחל אמו נפטרת תוך כדי הלידה. התורה מספרת בצורה עמומה כי ראובן בכור יעקב מקיים יחסים עם בלהה אשת אביו. לאחר מכן נפטר גם יצחק. הפרשה מסתיימת בתיאור מפורט של תולדות עשיו.
תקציר הפרשה
כאמור, הפרשה פותחת בהכנות של יעקב למפגשו עם עשיו, אשר תוכניותיו של עשיו להרוג אותו הן אלו שהבריחו את יעקב לחרן. יעקב שולח לעשיו מתנה גדולה, מתפלל לה' שיעזור לו ומכין את המחנה שלו צבאים למפגש.
אולם, בהמשך המסע לארץ, לאחר מעבר נחל יבוק, יעקב חוזר לעברו השני של הנחל לבד ושם הוא נאבק באיש כל הלילה. במהלך המאבק יעקב נפצע בגיד הנשה, גיד הנמצא בכף הירך האחורי. פציעה זאת הובילה לאיסור לדורות לפיו אסור לאכול חלק זה בחיות ובהמות. תוצאות המאבק הן ניצחון של יעקב, ובתמורה לניצחון זה יעקב דורש מהאיש שיברך אותו. האיש משנה את שמו של יעקב לישראל ומברך אותו.
לאחר המאבק באותו האיש, מגיע המפגש עם עשיו. אלא שבניגוד למפגש המתוח לו ציפה יעקב עשיו מחבק אותו ומנשק אותו. יעקב מציג לעשיו את משפחתו, ומבקש ממנו לקבל את המתנה אותה שלח לו לפני המפגש. אך כשעשיו מציע לו ללכת יחדיו להר שעיר, יעקב מתחמק בעזרת מגוון תירוצים. בתום המפגש עם עשיו יעקב ומשפחתו מגיעים לסוכות, ומשם הם נוסעים לשכם שם הם משתקעים וקונים חלקת אדמה.
בעוד הם יושבים בשכם, התורה עוברת לספר על דינה בת יעקב. דינה הולכת למצוא לעצמה חברות. אך שכם, בנו של הנשיא המקומי חוטף אותה ואונס אותה. אלא שבשלב זה מתרחשת תפנית מפתיעה ושכם מתאהב בדינה. הוא מבקש לשאת אותה לאישה, ואבא שלו, חמור, רוצה להשתמש בנישואים אלו כדי לכרות ברית עם יעקב. במסגרת החוזה בני יעקב מבקשים מאנשי העיר שכם לעשות ברית מילה ומקבלים את הסכמתם. בתום שלושת הימים לברית, שמעון ולוי נכנסים לשכם והורגים את כל הגברים שבעיר, ולוקחים את מה שנשאר בעיר כשלל. יעקב מבקר את בניו על מעשיהם, אך הם בתגובה טוענים שהם לא מוכנים שיתייחסו ככה לאחותם.
בשלב זה, ה' מתגלה ליעקב ומצווה אותו לעלות לבית אל, שם ביציאתו לחרן נדר שיקים בית -לוהים. לפני שיעקב נענה לצו ה-לוהי, הוא עושה טיהור של מחנהו מעבודה זרה. לאחר קיום הנדר ה' מתגלה ליעקב ומשנה גם הוא את שמו של יעקב לישראל. כמו כן, ה' מברך את יעקב בהרבה זרע ובירושת הארץ כפי שהבטיח לאבותיו. באמת במסעו מבית אל לבית לחם נולד לו בן נוסף, בנימין. אך בלדתו נפטרת רחל אימו ונקברת בבית לחם.
משם יעקב נוסע למגדל עדר, שם הוא משתקע. אלא שבשהותם שם ראובן מקיים יחסים עם בלהה אשת יעקב. התורה לא מתארת תגובה למקרה זה, ורק מציינת שיעקב יודע ממנו. התורה מסיימת את הסיפור ומסכמת את רשימת בניו של יעקב, ולאחריה היא מאזכרת את מותו של יצחק.
הפרשה מסתיימת בתיאור תולדותיו של עשיו. התיאור מתחיל בהיסטוריה של עשיו, משם הוא עובר לרשימה המפורטת של בניו, ולבסוף ל"אלופי עשיו" כלומר ראשי המשפחות. הרשימה הבאה היא של מי שישב בארץ שעיר לפני עשיו, והרשימה האחרונה מונה את שמונת מלכי אדום שמלכו עד כיבוש ישראל את האיזור.
רעיונות ומדרשים שכדאי להכיר
האיש הנאבק עם יעקב – על פי המדרשים, האיש שנאבק עם יעקב הוא מלאך המייצג את עשיו. מדרשים אלו ממשיכים וממשילים את המאבק בין יעקב למלאך למאבק שימשך בין הצאצאים בהמשך ההיסטוריה, תוך נתינת תקווה שהתוצאה תהיה דומה ובניו של יעקב יצאו כשידם על העליונה.