פרשת תולדות הינה הפרשייה היחידה שעוסקת ביצחק אבינו. הפרשה פותחת בסיפור לידת התאומים של יצחק – יעקב ועשיו. התאומים גדלים ואז מגיעה מכירת הבכורה. לאחר מכן התורה עוברת לעסוק במסעו של יצחק לגרר שאלו בעצם הסיפורים היחידים על יצחק. בהגיעו לגרר גם הוא חושש לחייו ולכן טוען שאישתו היא בעצם אחותו ומסתבך עקב כך עם אבימלך מלך גרר. לאחר מכן התורה מספרת על הצלחתו הכלכלית ועל הסכסוך שגורם לכריתת ברית עם אנשי המקום. חתימת הפרשה היא גניבת הברכות שמברך יצחק על ידי יעקב בעצת אימו, ובריחתו של יעקב לחרן.
תקציר הפרשה
הנושא הראשון בפרשה הוא תולדותיו של יצחק. אלא שלמרות הפתיחה החגיגית, התורה אומרת שליצחק אין ילדים ורבקה אשתו עקרה. עקרותה של רבקה מעוררת את יצחק לתפילה אליה ה' נענה. רבקה נכנסת להריון אשר לא עובר בקלות ומוביל גם אותה לדרוש את ה'. היא מקבלת נבואה על כך שיש בבטנה תאומים שכוחותיהם מנוגדים ויהיו במלחמה תמידית.
לרבקה אכן נולדים תאומים – יעקב ועשיו. עשיו מתואר כאדמוני בלידתו וכשהוא גדל הוא הופך להיות איש ציד וזוכה לחיבתו של יצחק. יעקב מקבל את שמו כיוון שהוא אחז בעקב עשיו בעת לידתם, והוא גדל להיות איש תם יושב אוהלים אותו אוהבת רבקה אימו.
לאחר הצגת ילדי יצחק, התורה עוברת לספר עליהם. עשיו יוצא לצוד וכשהוא חוזר עייף הוא רואה את יעקב מכין נזיד עדשים. עשיו מבקש מיעקב שיתן לו מנזיד העדשים, ויעקב דורש מעשיו בתמורה את הבכורה. עשיו מסכים לעסקה בנימוק לפיו הוא ממילא הולך למות ומה תעזור לו הבכורה. יעקב משביע את עשיו על מכירת הבכורה ונותן לו לאכול. בתום הסעודה עשיו בז לבכורה.
בשלב זה התורה חוזרת לעסוק ביצחק. ישנו רעב בארץ שגורם לכך שיצחק צריך לעזוב את מקומו. יצחק מתחיל במסעו דרומה ובהגיעו לגרר ה-ל מתגלה אליו ואומר לו שלא יצא מהארץ. בנוסף לציווי, יצחק מקבל מהקב"ה באופן ישיר את ברכותיו של אברהם – ירושת הארץ וריבוי זרע.
יצחק מתיישב בגרר ושם הוא אומר לאנשי המקום שרבקה היא אחותו. הסיבה לכך היא שיצחק מפחד שאנשי גרר יהרגו אותו כדי לשאת את רבקה. אך הימים עוברים ולבסוף אבימלך מלך גרר מגלה שרבקה היא אשתו של יצחק ומוכיח את יצחק על כך. אך בכל זאת משלב זה אבימלך מעניק ליצחק הגנה.
התורה מתארת את הצלחתו הכלכלית של יצחק, אשר בעקבותיה יצחק מגורש מגרר ועובר לגור בנחל גרר. בנחל גרר יצחק חופר את הבארות אותם חפר אביו וקורא להם באותם שמות. אלא שגם כאשר יצחק לא גר בגרר הצלחתו הרבה גורמת לסכסוך בינו לבין רועי גרר על בארות. יצחק חופר שלוש בארות אשר על שניים מהן הוא מסתכסך עם רועי גרר בשאלה מי חפר אותן. כאשר בארו השלישית של יצחק משגשגת גם היא הק מתגלה אליו ואומר לו שהוא בעזרו. יצחק עלה לבאר שבע, שם אבימלך ופיכול שר הצבא שלו באים לבקר אותו וכורתים איתו ברית.
התורה מספרת על נשות עשיו אשר מעציבות את יצחק ורבקה. יצחק אומר לעשיו כי הוא זקן ולא נשארו לו הרבה ימים, ולכן הוא מבקש מעשיו שיצוד ויכין לו סעודה, ותמורת זה יצחק יברך את עשיו. רבקה שומעת את זה ומחליטה להערים על יצחק העיוור כדי שיברך את יעקב במקום את עשיו. היא נותנת ליעקב את בגדי עשיו ומכינה לו סעודה שיוכל לתת ליצחק. על אף חששותיו של יצחק מהדיבור השונה של הילד שנכנס אליו הוא מברך את יעקב.
אז מגיע עשיו ומגלה שהברכות שיצחק תכנן לברך אותו נגנבו ממנו. הברכה שיצחק נותן לעשיו במקום לא מספקת אותו והוא מחליט להרוג את יעקב. רבקה שומעת גם את התיכנון הזה ואומרת ליעקב לברוח לאחיה שבחרן. רבקה אומרת ליצחק שיעקב צריך ללכת ולחפש כלה בחרן, ויצחק אכן שולח אותו לעשות זאת. לפני יציאתו לדרך יצחק מברך את יעקב שוב. שליחת יעקב למציאת אישה בחרן גורמת לעשיו להבין כי עליו לשאת בת משפחה, והוא נושא את בת דודתו בנוסף ליתר נשיו.
רעיונות ומדרשים בפרשה
נזיד עדשים – במדרש מופיע שהסיבה שיעקב הכין נזיד עדשים הייתה שזה מאכל אבלים אותו הוא הכין ליצחק שהתאבל על מות אברהם אביו. הקשר בין עדשים למוות מתואר במדרש בשני אופנים. האופן האחד הוא שצורת העדש הינה עגולה מה שמעיד על מעגליות החיים. אך כד בבד העדש הוא עיגול מלא ואין בו חורים, בדיוק כמו שלא ניתן לדבר ולטעון בפני האבל דברים.
למה זה לי בכורה – על בסיס הקביעה העקרונית שהבכורות יהיו כוהני הדת, חז"ל מפרשים את נימוקו של עשיו למכירת הבכורה. אם יהיה בכור דיני המקדש הרבים יגרמו לכך שייכשל וימות. על כן הוא מעדיף לוותר על הבכורה ולחיות.