פרשת וירא ממשיכה את פרשת לך- לך ואת העיסוק בסיפורי ניסיונותיו של אברהם. הסיפורים המופיעים בפרשה זאת הם: בשורתם של המלאכים לאברהם, השמדת סדום ועמורה תוך כדי הצלת לוט, ירידת אברהם לגרר הכוללת את לקיחת שרה לידת יצחק וגירוש הגר ואת הברית בין אברהם לאבימלך. הסיפור החותם את הפרשה הוא סיפור עקידת יצחק.
תקציר הפרשה
פרשת וירא פותחת בהגעת אנשים לאוהלו של אברהם על מנת לבשר לו כי הולך להיוולד לו בן, וה' הולך להחריב את סדום יחד עם עוד ארבע ערים. אברהם מנהל דיון עם ה' ומנסה להציל את הערים מהחורבן המשמש ובא. הוא שואל את ה' האם יש מספיק צדיקים בערים הללו כדי להציל אותן, ולאט לאט הוא מוריד את מספר הצדיקים הנדרש בכל עיר. חרף מאמציו של אברהם, לא נמצאים מספיק צדיקים בערים הללו ונגזר דינן לחורבן.
המלאכים נשלחים אל סדום להציל את לוט, אחיינו של אברהם. הם מתארחים בביתו של לוט, ואנשי סדום דורשים שלוט יוציא אותם כדי שאנשי סדום יוכלו להתעלל בהם. למרות ניסיונות השכנוע של לוט אנשי סדום לא מוותרים, אז המלאכים מסנוורים את אנשי סדום ומבריחים את לוט ואת משפחתו. המלאכים מצווים את לוט ומשפחתו לא להביט לאחור, אך אשת לוט לא מקיימת את האיסור ונהפכת לנציב מלח.
לאחר חורבן סדום ושאר הערים, לוט ושתי בנותיו בורחים למערה. בשלב זה בנותיו של לוט מעלות טיעון לפיו אין דרך בה הן יוכלו להעמיד זרע שלא מאביהן. על כן, בנותיו של לוט מחליטות לשכר אותו ולשכב עמו. בלילה הראשון עושה זאת הבת הבכורה והיא נכנסת להיריון, עם מי שלימים יהיה מואב, אבי העם המואבי. בלילה השני הבת הצעירה עושה כמו אחותה, וגם היא נכנסת להריון ולבנה היא קוראת עמון, ממנו יצא העם העמוני.
בתום סיפורה של סדום התורה חוזרת לעסוק במסעותיו של אברהם. אברהם עובר לגור בגרר. המעבר לגרר גורם לסיפור המזכיר את סיפור לקיחת שרי בפרשה הקודמת, כאשר כאן גם אברהם אומר ששרה היא אחותו, ובעקבות כך אבימלך מלך גרר נותן לו רכוש רב ונושא את שרה לאישה. לקיחת שרה ממיטה עונש על גרר וכל הילודה נעצרת. ה' מתגלה לאבימלך ומסביר לו שזאת הסיבה. בתגובה אבימלך מחזיר את שרה לאברהם ונותן לו רכוש רב. אברהם מתפלל והקללה על גרר מוסרת.
אבימלך רוצה לכרות עם אברהם ברית, כשהנימוק לכך הוא ההצלחה הגדולה שה-ל מספק לו. אולם בתהליך הברית אברהם מעלה בפני אבימלך כי רועי אבימלך לא נותנים לרועיו להשתמש באחת הבארות שלו. אבימלך מכחיש את המעורבות שלו באירוע. בתגובה להאשמות אברהם נותן לאבימלך שבע כבשים, ובתמורה מקבל עדות מאבימלך בשבועה כי הבאר של אברהם. מיקום הבאר עליה נשבע אבימלך נקרא באר שבע בעקבות אירוע זה.
בין הסיפורים של אברהם בגרר, התורה מספרת כי לאברהם ושרה נולד ילד – יצחק. ליצחק יש אח גדול, הלא הוא ישמעאל עליו קראנו בפרשה הקודמת. אלא ששרה לא מרוצה מהשפעתו של ישמעאל על יצחק ומבקשת מאברהם שיגרש את ישמעאל ואת הגר אימו. אברהם אינו מרוצה מהרעיון, אך ה-ל מתגלה אליו ומצווה אותו לשמוע בקול שרה. התורה מספרת על גירוש הגר וישמעאל ומדגישה כי נעשה להם נס, כאשר נגמרו להם המים מלאך מברך את הגר ולאחר מכן היא רואה באר מים.
הסיפור האחרון בפרשת וירא, ואולי גם המשמעותי ביותר הינו עקדת יצחק. אברהם מצווה להעלות כקרבן את יצחק בנו. הבן ממנו הבטחת הזרע לאברהם הייתה אמורה להתקיים, אמור לעלות כקרבן לקב"ה. אברהם לא מתעכב וכבר למחרת בבוקר משכים ויוצא לדרך עם נעריו. התורה מתעכבת ומספרת לנו על דו שיח המתרחש בין אברהם ליצחק בדרך אל העקידה שם יצחק שואל בפירוש את אביו היכן הקורבן אותו הם מתכננים להקריב. לאחר שיצחק נקשר אל המזבח, מלאך ה' נגלה אל אברהם, ואומר לו שלא להרוג את יצחק. אברהם מקריב איל במקום בנו.
בסוף הפרשה התורה מתארת גם חלק מתולדות נחור אחיו של אברהם. התולדות הללו מתחלקות בין מלכה אשתו ובין ראומה פילגשו. מלכה יולדת שמונה ילדים, ובניהם גם בתואל, עליו התורה מעידה כי הוא אבי רבקה. ראומה מולידה עוד ארבעה ילדים.
מדרשים ורעיונות בפרשה שכדאי להכיר
אירוח האנשים – התורה מעריכה בפירוט הדרך בה אברהם מארח את האנשים שאצלו. מכאן לומדים חז"ל דרכי נימוס דוגמת שאלה בשלום האישה, לומר מעט ולעשות הרבה ולא לסרב לאדם גדול. בנוסף, חז"ל הרבו לדרוש בשבח המעשים הללו, ולומר כי מעשים אלו הם שזיכו את עם ישראל בהליכתם במדבר בענני הכבוד, בבאר מרים ובמן.